Vilja till makt

är våra handlingar alltid undermedvetet ”vilja till makt” ?

Om vi skulle underkasta världen utan att ta hänsyn till någon moralitet och låta allting styras av vår vilja och våra känslor så skulle inte världen fungera. För om alla gjorde det de kände för bara för att de har lust att mörda, våldta och kriga oavbrutet hur skulle då världen se ut? 

Om man skulle koppla detta problem till en filosof så skulle det kopplas till den berömda
Nietzsche. Jag kan säga direkt att jag tycker inte att man ska lösa problem, på det sätt som han tycker att man ska handskas med problem. Jag tycker inte att man ska gå över gränsen, gränsen till moraliskt rätt. En del individer kopplar bort sitt sunda förnuft och gör det de känner för, slåss, mörda osv.. Även att personen i fråga vet att den gör fel då, vill man nog ändå improvisera och testa på hur det känns att helt enkelt strunta i moraliteten.

Jag tror att vi måste leva efter vårt förnuft, för om vi inte gör det så kommer världen inte att fungera på något sätt och alla människor kommer tillslut bli sinnessjuka. Om vi hela tiden gör sådant vi känner för, någonting måste hålla vår onda vilja tillbaka, alltså förnuftet.

Jag tror säkert att det kan vara så som Nietzsche säger, att våra handlingar är undermedvetet en ”vilja till makt”. Men Nietzsche tycker att vi måste ha krig för att få utlopp för sin vilja, men det är fel. Vi får självklart onda tankar om människor och många har säkert känt att de skulle vilja mörda någon, men förnuftet håller tankarna tillbaka och det tycker jag är bra. För hur skulle det se ut om man mördade folk hejvilt. Vi måste ta hänsyn till andra människor som lever i vår värld, inte bara följa vår egna vilja...


Kommentarer
Postat av: Gabriel

"för om alla gjorde det de kände för bara för att de har lust att mörda, våldta och kriga oavbrutet hur skulle då världen se ut?"



Se dig om i varlden, Sara. Det ar ju for fan precis dar vi ar nu ;)

2009-10-25 @ 10:56:36
Postat av: Anonym

ja jag vet. det är därför jag skriver så, så att folk ska fatta att det är en sådan värld vi lever i. det är åt helvete.

2009-10-25 @ 13:35:34
Postat av: sara r

Jag har fått en till fråga om detta inlägg; Om man inte får gå över "gränsen" hur vet vi då var den går nånstans??



Mitt svar; Problemet är och beror på ifall vi ser moralen på ett objektivt eller subjektivt sätt. (beroende på vilken filosof, eller andra tankar man väljer att fördjupa sig i)



Nietzsche hävdar att moralen i världen bestäms av individen. I förlängningen innebär det att det inte finns någon objektiv moral. Vi lever alltså då i ett nihilistiskt, dvs i en värld utan gemensamma värden. Vi kan bland annat se att Nietzsches värdegrund breder ut sig i bonussystem för verkställande direktörer inom privata och statliga företag. Nietzsches filosofi är därmed relevant.



I en subjektivistisk värd kan man ha åsikter om men det är svårt att förstå begrepp som rätt och fel. Dessa ord är betydelselösa i ett nihilistiskt sammanhang. hoppas det ger dig ett litet svar på din fråga...

2009-10-25 @ 20:09:16
Postat av: Peter

Klokt inlägg. Men finns det inte en majoritet av människor som föredrar att underkasta sig andras viljor? I det senaste har ingen förslkt att våldta, mörda (fast här misstänker jag att en särskild utvald skara har haft tankarna) eller föra krig i min närhet. De krigsförande, inbillar jag mig, har alltid varit en minoritet och frågan är om de varit underställda sin subjektiva moral eller om de varit underställda en gemensam moral där mord på oliktänkande är okej. "Bin Ladins verk den 11/9 är en kärlekshandling", som Amos Oz uttrycker det (i min tolkning).

2009-11-01 @ 10:09:07
URL: http://www.popularpoesi.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0