Te eller Kaffe

Svaret är kaffe, jag skulle aldrig tveka, eller?

Te har blivit en liten favoritdryck hos mig nu för att det både värmer kroppen, smakar fantastiskt och framförallt är det mysigt och sitta med en kopp varmt te med sina fina vänner. Te är en sällskapsdryck likaså kaffe. Men det är ju lite mindre koffein i te än i kaffe, alltså bättre för kroppen. Te har använts åtminstone i 1700 år. Te började användas i Kina på 300-talet till medicinska ändamål. Grönt, svart, rött, oolong och gula teer är grundindelningen på tesorter.

Jag tänkte börja dricka mer te än kaffe nu, mitt beslut tog jag eftersom mitt kaffedrickande börjar gå lite överstyr. Jag dricker cirka åtta koppar om dagen och det är ju verkligen inte bra för magen.  Te innehåller också koffein, svart te innehåller ungefär 400 mg tein per liter, grönt te ungefär 200 mg per liter. Jämförelsevis är koffeinhalten i bryggkaffe ungefär 800 mg per liter.

Dags att tänka om! Men jag ställer mig frågan; går det klara sig utan kaffe när man väl har blivit beroende av det. Det är klart att det går, men det kommer ta tid och jag kommer få huvudvärk; är det värt det? Min kompis röker och hon känner likadant som jag. Kanske är koffeinberoende och nikotinberoende ungefär likadant, jag menar dock inte att det är lika farligt men suget efter det? Tänk på sunes sommar, pappan som går på stranden och MÅSTE ha kaffe. Så brukar jag känna!

Den fruktansvärda huvudvärken man får, aj. Jag får allt testa och se. Svaret kommer väll senare när jag har testat.


Jag undrar...





   

.. vad ser mysigast och godast ut?

Kommentarer
Postat av: C

Att man skulle få huvudvärk av att sluta dricka kaffe är rent skitsnack eller rena inbillningar. Det i kaffet som din kropp blir beroende av är koffeinet, exakt samma koffein som finns i Coca Cola. Det enda du upplever när du försöker sluta med koffein är ett extremt sug, vilket avtar efter 1-2 veckor. Det lilla problemet är att du måste sluta helt, dvs inte äta/dricka något som innehåller koffein alls. vilket kan vara extremt svårt i början, men det ger sig som sagt efter några veckor :)



Kaffe är för övrigt världens mest överskattade & populistiska dryck.

2009-06-24 @ 09:46:15
Postat av: Sara

Men jag som dricker en coca cola om dagen och cirka 5-8 koppar kaffe om dagen, är ju van vid mycket koffein och om man inte får det i sig får man huvudvärk, ganska realistisk faktiskt. Likaså sockerberoende, godis oså. Alltså coca cola innehåller mycket socker då medför det ju att man får huvudvärk tills man blivit av med beroendet. Jag har icke påstått att man kommer ha ständig huvudvärk under hela livet precis HAHA.

2009-06-24 @ 18:28:40
URL: http://sararobertsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0