religionfilosofering

Den ända relevanta religion enligt mig är buddhismen. Kanske handlar livet om att nå nirvana, moksha. Att ernå sin frihet genom att gå den åttafaldiga vägen. Det känns mest troligt för mig eftersom jag inte är troende av någon form av Gud som är andlig, odödlig, alltså evig. Att det ska vara en fundamental artskillnad mellan Gud och oss människor.

Enligt mig så kan livet enligt icke troende framstås som ganska ironiskt, vi föds, vi lever, vi dör och läggs i jorden. Folk som är religiösa får sin trygghet oftast hos en andlig forma av Gud. Buddha är däremot en allvetande gestalt, som hjälper människor att få ett slut på lidandet, genom att avbryta reinkarnationen. Livet kanske är lidandet och efter livet når man det man strävar efter, frihet.

1.      Sanningen om lidandet

2.      Sanningen om lidandets uppkomst

3.      Sanningen om lidandets slut

4.      Sanningen om vägen mot lidandets slut

 

 

Jag tror dock inte på evig lycka eller evig kärlek, visst så länge det känns bra är det väll bara att fortsätta att vara lycklig och kär. Men trots detta tycke kan man inte som människa gräva ner sig i djup pessimism. Nietzsche har filosoferat kring detta och ibland kan jag känna att vi människor inte kan initiera livet med nihilistiska tankar. Det kan man komma på i efterhand i sådana fall.

Än dock tror jag att livet handlar om att sträva efter något som frihet. Att inte längre känna behov, måsten, lidande och dylikt. Livet kanske är plågan man genomgår innan det verkligen börjar, man måste kanske känna på lidandet innan man initierar livet…


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0