God morgon!

Sov lite länge idag, hade bestämt mig för att gå upp tidigt och vara duktig och städa mitt rum och plugga på en uppgift som vi har tills på måndag i Svenska C. Uppgiften är att vi ska ta ut tre artiklar, pålitliga helst någon forskarkälla och sen ska vi skriva de till en artikel. Och då ska vi alltså använda oss av referering och det går till så att man skriver kortfattat ex, (Robertsson, 1997) Sen skriver man källan på sista sidan. Jätte tråkigt men det är uppgiften i alla fall.

Jag tog ämnet Alkoholmissbruk inriktat på fosterskador. Det finns flera olika påverkningar som sker när man dricker alkohol med ett barn i magen. Bland annat Fetalt alkoholsyndrom FAS och det menas att barnet kan få medfödda sympton som bland annat hjärnan, ansiktskelettet och andra organ kan drabbas.


Diagnoskriterier:

Det som är utmärkande för FAS är följande:
1. Tillväxthämning prenatalt och postnatalt.
2. Utvecklingshämning, främst intellektuellt och motoriskt.
3. Strukturella förändringar och missbildningar.



FAS-barn
har låg födelsevikt och är kortare än normala barn. De växer långsammare. De får också ett avvikande utseende. Ansiktet är platt, näsan kort och bred, de har en tunn överläpp, underutvecklad käke och ett veck vid inre ögonvrån.

Hos barn där skadorna är mindre uttalade talar man om FAE, Fetala Alkohol-Effekter. Det finns stöd för att vissa fall av läs- och skrivsvårigheter och MBD kan bero på alkoholförtäring av modern under graviditeten.

 

 Tänk på att du har två människor att ta hand om under graviditeten, inte bara dig själv!

Källa: http://www.medicallink.se/mlnews1176.htm

 


Kommentarer
Postat av: Lehxis xD!

uuu jag älskar svenska c!!

Får jag länka dig på min sida??

2009-02-13 @ 16:36:37
URL: http://alexish.blogg.se/
Postat av: Sara Robban

Jag hatar det xD , haha! Förstår att ditt är ironi;)

Klart du får, då länkar jag dig:P

2009-02-14 @ 10:00:22
URL: http://sararobertsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0