italy

Jag sitter och kollar igenom massa gamla worddokument som jag tidigare har sparat. Det är allt från religion, debattartiklar till recept och massa berättelser, geografi osv osv.. Men så dök det upp ett dokument som heter "italy provet" och jag var tvungen att kolla va det innehöll. Ja, massor av italienska. Det är ett fint språk, men fan så svårt. Jag vill lära mig, jag vill gå kvar i skolan och läsa italienska med en mycket bra lärare, om inte den bästa, som vi då hade. Någon mer än jag som saknar italienska lektionerna, med extremt många minuter med grammatik-genomgångar, massa kaffe och mååånga stenciler. Jag saknar det.

Nog med sentimentalitet.

nu: ta del av lite italienska (grammatik):
Vet dock inte om detta är terapi eller för att ni ska läsa och åtminstone verka intresserade. För det kan inte vara kul för er att läsa detta. mohaha.

---

Io-jag
mi - mig

tu- du
ti -sig
lui, lei,han,hon
lo,la- honom, henne

Noi- vi- ci-oss
voi, ni -vi-er
loro,de
– li,le- dem
---

Ricordarsi di- minnas
Svegliarsi- Vakna
Lavarsi- Tvätta sig
Sposarsi- Gifta sig
Risposarsi- Vila sig
Pettinarsi- Kamma sig
Alzarsi- Stiga upp
Sbrigarsi- Skynda sig
Trovarsi- Trivas
Innamorarsi- Förälska sig
Preoccuparsi- Bekymra sig
Ammazzarsi- Döda sig
Pentirsi- Ångra sig
Affittasi- Uthyres
Vendesi-Säljes

--
Ex, prossato prossimo - ho offerto, hai offerto, ha offerto, abbiamo offerto, avete offerto, hanno offerto .. Har gjort.

Förstår ni?

Piacere= sono piaciuto, sei piaciuto, è piaciuto, siamo piaciuti, siete piaciuti, sono piaciuti
Fatto-
Fare-Göra – Facco, fai, Fa, Facciamo, Fate, Fanno
Letto-Leggere-Läsa – Leggo, Leggi, Legge, Leggiamo, Leggete, Leggono
Detto-Dire-Säga- Dico, Dici, Dice, Diciamo, Dite, Dicono
Scritto- Scrivere-Skrive – Scrivo, Scrivi, Scrive, Scriviamo, Scrivete, Scrivono

...

Jag har inprincip glömt allt, jätte tråkigt. bara att börja om. confused.


Kommentarer
Postat av: Anonym

italienska och olles lektioner är saknade :D :D

2009-12-02 @ 21:11:51
Postat av: sara

okej, lite ironi existerar givetvis i inlägget, för vem gillar stenciler i mängder? haha. men jag saknar faktiskt lektionerna en hel del. italienresan var ju jätte rolig!

2009-12-07 @ 13:10:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0