nu är det på tiden

fuck kungahuset. lägg ner det nu!
avskaffa monarkin!!!

Kommentarer
Postat av: emil

finns det inte ett visst principiellt värde i ett svenskt kungahus?

argumentet att en monarki på något sätt skulle vara odemokratiskt bygger ju på tanken om en absolut monarki, där statschefen har rätt till enväldigt beslutfattande. så är väl ändå inte fallet i sverige? tvärtom är successionsordningen demokratiskt framröstad i riksdagen.



och om vi ska tala nyttoargument måste vi väl titta på vilken fin pr kungen ändå gör för sverige? även om det kan låta avlägset för oss, handlar ju mycket på den globala marknaden om att visa upp sig inför andra nationer. om vi tittar på arbetstillfällen som kommit till genom internationell kontakt, tycker jag nog att kungen har lyckats ganska bra. eller?



dessutom: är inte knugen en ganska rolig prick?

2009-09-03 @ 19:40:37
URL: http://emilbloggar.blogg.se/
Postat av: Anonym

nej fallet är inte så i Sverige och just därför, de lever ju bara på våra skattepengar. Kungen representerar Sverige och visst jag håller med om att de inte har misslyckats men jag tycker att kungafamiljen är överskattade.



Jag irriterar mig på att de bidrar till att utöka segregation, dels på grund av sin levnadsstil. Så kallande överklassare, de skulle ju inte få för sig att umgås med medborgare från arbetarklassen och andra med lägre rang eller?



Sen är det faktiskt så att kungen är "immun" mot brott (förutom kontraktsbrott) om han skulle göra ett brott så skulle han inte straffas. Åt helvete säger jag då (ursäkta ordspråket). Är inte alla lika mycket värda?



Det som är bra med kungafamiljen som jag har snappat åt mig är att bland annat kronprinsessan Victoria (hon är den ända jag vet) som har engagerat sig i en del projekt bland annat i pakistan där hon hjälpte till. Samtidigt som jag tycker att det är bra, så tänker jag nu på att hon kanske bara gör det för att det ska ”se bra ut”?

2009-09-03 @ 21:55:57
Postat av: Anonym

frihet!! avskaffa monarkin!

2009-09-06 @ 11:35:23
URL: http://Sandra
Postat av: Martina

Kanske ska titta på alternativet. Blir ju inte en statsminister utan en president. Förmodligen några mer poster. Om man ska titta på den ekonomiska aspekten så lär presidentskap (om det är alternativet) inte vara billigare än kung.

Dessutom trampar presidenter på tårna. Nä, behåll monarkin.

Frihet! avskaffa monarkin! Är ju ingen enväldeskung vi har. Kanske blir mindre frihet som republik.

2009-09-06 @ 14:27:21
URL: http://skymart.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0