Debatten igår

Jag satt och kollade på debatten på SVT igår, låter kanske inte så kul. Men jag tyckte det var intressant och jag blev så förbannad. Mona Sahlin, socialdemokrat driver främst frågan om jobb. Om man inte klarar jobben, så klarar man heller inte ekonomin eller valfärden. Helt rätt, enligt mig.

Bekräkningar som regeringen har kommit underfun med i år är att staten ska behöva låna 186 miljarder kronor för att täcka de ofinansierande skattesänkningarna och de kostsamma effekterna av den växande arbetslösheten. När borgarna tog över, existerade det en stark ekonomi, med stora överskott som hade byggts upp under 12 år med en vädligt ansvarsfull ekonomisk politik, av socialdemokraterna. Sen kom borgarna....

Istället för att fortsätta att investera pengar i arbetsmarknaden så förändrade de den stabila situationen och tog bort tre av fyra utbildningsplatser för arbetslösa, 500 000 löntagare trängdes då ut ur a-kassan och övergavs gjorde de som stod längst ifrån arbetsmarknaden. Det stora överskottet som regeringen fick, slösade de bort på skattesänkningar och framför allt till de med höga inkomster. Det blir jag så förbannad på.

Förresten i valrörelserna var moderaterna tydliga med att cirka en miljon människor befann sig i utanförskap, då de gick till val på att minska utanförskapet, men vad har de gjort, precis ökat. Passivitet skapar inga jobb.


Till år 2010 så är det ekonomisk politik som gäller och jag kommer rösta på Socialdemokraterna. Saknar dock Göran Persson.


Vilka kommer du rösta på 2010?

Kommentarer
Postat av: Frida Andersson

Haha, där kom politik inlägget ;)

2009-05-20 @ 21:52:03
Postat av: Sara

Japp där kom det. haha :D

2009-05-21 @ 10:23:50
URL: http://sararobertsson.blogg.se/
Postat av: Jonas

När Moderaterna tog över var det högkonjunktur och det fanns gott om jobb, nu tre år senare så är det lågkonjunktur och då är det inte konstigt att arbetslösheten ökar. Och de har främst sänkt skatten för de som tjänar lite, skatten för de som tjänar mycket ligger på ungefär 50 procent. Jag tycker att de har skött den här situationen som Sverige är i nu väldigt bra. Det som har hänt med Socialdemokraterna är att de har fått en partiledare som kört partiet i botten, vilket är synd. Om Mona hade varit statsminister nu så hade det varit värre kan jag lova. Man måste ju göra så att folk lever på löner och inte bidrag.Självklart så ska folk som behöver bidrag få det men det är ju bättre för staten om man lever upp det man tjänar och inte snålåker på bidrag när man kan jobba.



Oj vad mycket politik det blev nu, men det är kul.

2009-05-21 @ 18:57:12
Postat av: Sara

Det är inte moderaternas fel att det blev finanskris, lågkonjuktur. Men moderaterna lovade ett och annat vid valet, men de har inte hållt det utan smugit in med saker och ting.



Exempel, tänk 2/3 samhället , 2/3 har det skit bra, jobbar; får pengar osv. Då resterar det alltså 1/3 som inte alls har det bra. De får ingen a-kassa inget socialbidrag osv. Min mamma till exempel, hon har varit sjukskriven i cirka sex år, hon kunde inte jobba på grund av diskbrott i nacken, men hur fan har de tänkt att hon ska överleva, utan bidrag?

Eller i alla fall hälften så lite bidrag mot föregående år. Visst de som jobbar skiter ju i dem som hamnar utanför samhället, den 1/3. Så ska det inte vara.



Visst sådana som kan jobba och får bidrag, är helt åt helvete. Men tycker du att det är rätt för de som verkligen inte kan jobba att inte få bidrag? Då tycker jag att det är helt fel! Jag håller med om att Mona inte alls sköter jobbet lika bra som Göran Person, troligtvis är det omöjligt, enligt mig.



Men däremot så kämpar socialdemokraterna alltid med frågan om JOBB. Det gör inte moderaterna, rika ska få mer pengar, det är det det handlar om. Usch!

2009-05-22 @ 22:10:37
URL: http://sararobertsson.blogg.se/
Postat av: Gabriel

Sara, Sara, Sara... Här har jag så mycket åsikter så detta kan bli jobbigt! haha



Moderat/folkpartiet är det som gäller för min del iaf, vi får diskutera det någon dag när jag orkar!

2009-05-26 @ 15:59:09
Postat av: Victor

En sak ska du ha väldigt klart för dig, med socialdemokraterna kommer det INTE att dyka upp nya jobb.



Kan du komma med ett enda förslag som Sossarna har kommit med som ska skapa nya jobb? Då menar jag inte att pumpa in en massa miljarder i ett loserföretag som Saab som inte har genererat vinst dom senaste 10 åren. Det enda man gör då är att med skattemedel finansiera jobb som det inte finns marknad för, vilket är totalt felaktigt.



Vinner Socialdemokraterna valet 2010 så kommer finanskrisen bli enormt tung för Sverige.

2009-05-27 @ 09:51:22
Postat av: Sara

Viktor, för socialdemokraterna går jobb före skattesänkningar. Höstens varsel inom bland annat bilindustrin, ser vi tydligt Sveriges stora beroende av omvärlden. Internationell lågkonjunktur och global finanskris innebär omedelbara konsekvenser för svenska jobb och för svensk ekonomi. Socialdemokrater menar att arbete bygger välfärd, för att industri och andra sektorer ska kunna fortsätta vara en bas för välfärd och tillväxt måste vi gå på offensiven och satsa mer på UTBILDNING och investeringar.



Svenska borgerliga regeringen och andra borgerliga regeringar i Europa öppnar istället för lönedumpning och sämre arbetsvillkor. Sänker bidrag osv.



Pga moderaternas passivitet så finns det risk att förstöra vår svenska arbetsmarknadsmodell. Det vill vi väll inte?

2009-05-27 @ 18:46:33
URL: http://sararobertsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0